Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/2/5/9/humanxr.com/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5621 Physical exercise | HumanXR - We Sparkle Minds

PHYSICAL_EXERCISE

VR voor Fysieke Activatie

Regelmatige fysieke activiteit is erg goed voor lichaam, hart en hersenen. Lichamelijke inactiviteit is bovendien een belangrijke risicofactor gebleken voor cognitieve achteruitgang en dementie1. Het goede nieuws is dus dat je eraan kunt werken.

Mensen die op alle leeftijden regelmatig lichamelijk actief zijn hebben betere cognitieve vaardigheden, gezondere hersenen en een lager risico op dementie. Lichamelijke activiteit zorgt mogelijk ook voor behoud van vaardigheden en vertraging van de aftakeling bij mensen met lichte cognitieve achteruitgang en dementie1. In welke leeftijdsfase je ook zit, fit en gezond zijn doet ertoe. En het is nooit te laat om te beginnen.

Maar voor mensen die de last van het ouder worden of van hun handicap al voelen is oefenen lang niet altijd gemakkelijk en zeker niet per se leuk. Uit onderzoek blijkt dat lichamelijke inspanning in een virtuele wereld gewoonweg aantrekkelijker is, ook voor ouderen2,3. Onze virtuele werelden hebben geïntegreerde opties voor eenvoudige gebaren en bewegingen met behulp van de standaardbediening van de Oculus Rift VR-bril. Het doel is lichte lichamelijke inspanning te bevorderen.

%

60-plussers met lichamelijke beperkingen

%

Regelmatige fysieke inspanning onder mensen van 65-74

%

Regelmatige lichamelijke inspanning onder 75-plussers

Recent onderzoek toont aan dat simultane cognitieve en fysieke inspanning veelbelovender is in de strijd tegen mentale achteruitgang dan het traditionele bewegen. Zelfstandig wonende ouderen die drie maanden lang hun beweging kregen via een cybercyclus die door Virtual Reality werd ondersteund vertoonden een significant betere uitvoerende functie dan diegenen die gelijkwaardige inspanningen hadden geleverd op een traditionele trimfiets. Het is dus niet alleen leuker maar kan ook nog eens effectiever zijn4.

Een onderzoek naar beweging en revalidatie onder ouderen met behulp van gaming technologie uit 2015 liet gelijkwaardige of betere effecten zien dan die van traditionele vormen van bewegen. Er werden maar weinig en relatief kleine negatieve effecten waargenomen. Ook deze Noorse en Duitse wetenschappers kwamen tot de conclusie dat het spelend bewegen, beter bekend als exergaming, een veelbelovende interventie is om de fysieke functie van ouderen te verbeteren5.

Stel je eens voor: je maakt roeibewegingen in een virtuele boot op een prachtig bergmeer. Of cirkelbewegingen met de controllers om langs een virtuele kust te glijden. En óf dat bijdraagt aan fysieke inspanning! En mogelijk ook nog aan welzijn en vitaliteit!

 

1 Physical activity for brain health and fighting dementia. Paper 36. Fight dementia.org, Australia ISBN 978-1-921570-31-5
2 Virtual reality using games for improving physical functioning in older adults: a systematic review. Karina Iglesia Molina, 2014
3 Competitive vs Affiliative Design of Immersive VR Exergames, Kiran Ijaz, 2016
4 Exergaming Improves Older Adult Cognition: A Cluster Randomized Clinical Trial, Cay Anderson-Hanley, 2012
5 Exercise and rehabilitation delivered through exergames in older adults: An integrative review of technologies, safety and efficacy, Nina Skjæret, 2015